29 kwietnia 2011
r. zniknęły wątpliwości dotyczące przyznawania zasiłków rodzinom z
niepełnosprawnymi dziećmi
Z tym dniem wszedł w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 kwietnia
2011 r. (sygn. akt P 41/09, Dz. U. Nr 89, poz. 515), w którym orzeczono zgodność
z Konstytucją art. 5 ust. 2 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zm.) w zakresie, w jakim nie różnicuje
ona poziomu dochodu na osobę w rodzinie - jako przesłanki uzyskania zasiłku
rodzinnego i związanych z nim dodatków - w zależności od tego, czy w rodzinie
jest jedno dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub
orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności bądź
więcej dzieci niepełnosprawnych.
Dla
przypomnienia, warunkiem przyznania zasiłku rodzinnego oraz związanych z nim
dodatków jest dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nieprzekraczający kwoty
504 zł. Próg ten jest podwyższony do 583 zł, jeśli członkiem rodziny jest
dziecko niepełnosprawne. Tym samym więc ustawodawca wyróżnił dwie kategorie
rodzin: te bez dzieci niepełnosprawnych i te, które takie dzieci posiadają, nie
wprowadzając już dalszego podziału na rodziny z jednym- i z większą liczbą
dzieci niepełnosprawnych. I w tym właśnie zakresie TK nie dopatrzył się
naruszenia zasady równości.
Od 1 maja
2011 r. mniej środków trafia do OFE
Stanie się
tak za sprawą ustawy z 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z
funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 75, poz. 398), która
z początkiem maja weszła w życie. Zmieniła ona zasady oszczędzania na przyszłą
emeryturę. Aktualnie aż do 31 grudnia 2012 r. do II filaru będzie
odprowadzanych 2,3% składki emerytalnej. Wartość ta będzie sukcesywnie rosła w
kolejnych latach (do 31 grudnia 2016 r.) aż do 3,3%, by od 1 stycznia 2017 r.
osiągnąć pułap 3,5%. Niestety powyższa zmiana nie spowoduje zmniejszenia
wysokości części składki emerytalnej przekazywanej do ZUS na ten cel. Jak
dotychczas będzie to 7,3% podstawy wymiaru, z czego do OFE wpłynie jedynie
2,3%, zaś pozostałe 5% zasili subkonto w ZUS w ramach II filaru, czyli de facto budżet państwa.
Składki
zapisywane na subkoncie w ZUS w ramach II filaru będą dziedziczone. Po śmierci
spadkodawcy, spadkobierca otrzyma połowę dziedziczonych pieniędzy w gotówce, a
pozostała część zasili jego subkonto w ZUS. Wypłata tej drugiej części będzie
możliwa dopiero po przejściu spadkobiercy na emeryturę. Wynika stąd zatem, że
całościową wypłatę gotówkową zgromadzonych środków może otrzymać jedynie
spadkobierca, który sam jest już emerytem.
Emerytura z
II filaru będzie wypłacana ze środków zgromadzonych w OFE, a w części przez ZUS
ze środków zgromadzonych na subkoncie. Ta część będzie finansowania z
przychodów Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w tym dotacji z budżetu państwa.
16 maja 2011 r. wchodzi
w życie nowe Prawo prywatne międzynarodowe
Nowa
ustawa z 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. Nr 80, poz.
432) zastępuje wcześniejszą ustawę z 1965 r., dostosowując przyjęte rozwiązania
do prawa wspólnotowego. Zgodnie z art. 28 ustawy prawo właściwe dla zobowiązań
umownych określa jednak rozporządzenie unijne Rzym I - rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w
sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Dz.Urz UE L 177 z 4 lipca
2008 r., str. 6). Regułą więc jest, że umowa o pracę podlega prawu wybranemu
przez strony, a w razie jego niedokonania właściwe będzie prawo państwa, w
którym pracownik zazwyczaj świadczy pracę w wykonywaniu umowy. Jeśli i ta zasada zawiedzie należy zastosować
prawo państwa, w którym ma siedzibę pracodawca zatrudniający pracownika.
30 maja 2011 r. zmienia
się właściwość WSA w sprawach odwołań od decyzji ITD
Z
tą datą wchodzi bowiem w życie rozporządzenie Prezydenta RP z 18 kwietnia 2011
r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom
administracyjnych niektórych spraw z zakresu działania Głównego Inspektora
Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 89, poz. 506). Sprawy dotyczące nakładania kar pieniężnych,
wynikających z art. 92 ustawy o transporcie drogowym zostają przekazane
wojewódzkim sądom administracyjnym, na obszarze właściwości których strona
skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Nowe sądy będą właściwe także do
rozstrzygania spraw zarejestrowanych w WSA w Warszawie przed 30 maja 2011 r., o
ile nie wyznaczono celem ich rozpoznania rozprawy.